خبرگزاری راسک: عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرده است که در چارچوب اجرای تفاهمنامه میان تهران و واشنگتن، تحریمهای مربوط به صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایران تعلیق شده و محدودیتهای دریایی نیز برداشته شده است.
عراقچی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که علاوه بر تعلیق تحریمها، بخشی از داراییهای مسدودشده ایران آزاد شده و زمینه اجرای یک طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی در کشور فراهم شده است.
وزیر خارجه ایران همچنین از نقش میانجیگرانه پاکستان و قطر در روند مذاکرات قدردانی کرده و گفته است که این گفتوگوها «پیشرفتهای بزرگی برای پایان دادن به جنگ در لبنان» به همراه داشته است.
به گفته عراقچی، این تحولات در چارچوب بندهای نخست، دهم و یازدهم تفاهمنامه میان ایران و آمریکا صورت گرفته است. بر اساس بند نخست این تفاهمنامه، آمریکا، ایران و متحدان آنها متعهد به پایان فوری و دائمی عملیات نظامی در تمامی جبههها، از جمله لبنان، شدهاند.
همچنین در بند دهم توافق آمده است که واشنگتن مجوزها و معافیتهای لازم را برای صادرات نفت، فرآوردههای نفتی، خدمات بانکی و حملونقل مرتبط با ایران صادر خواهد کرد. بند یازدهم نیز به آزادسازی داراییهای مسدودشده ایران اختصاص دارد که از مهمترین موضوعات مورد اختلاف در مذاکرات میان دو کشور به شمار میرفت.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که عباس عراقچی برای ادامه مذاکرات و بررسی روند اجرای تعهدات طرفین در سوئیس حضور دارد.
