خبرگزاری راسک: حسن فضلالله، نماینده ارشد فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان، در اظهاراتی تند و صریح، دولت لبنان را فاقد مشروعیت قانونی لازم برای اجرای توافق امضاشده در واشنگتن دانست و به نتانیاهو هشدار داد از خوشحالی زودهنگام بپرهیزد.
فضلالله گفت کنارگذاشتن مسیر مذاکره و توافق با اسرائیل یک ضرورت است و مقامات لبنانی باید هم از مسیر مذاکرات مستقیم با این کشور و هم از تمام تصمیماتی که به زیان ملت خود گرفتهاند، عدول کنند.
این نماینده پارلمان لبنان با لحنی کنایی خطاب به نخستوزیر اسرائیل گفت که در خوشحالیکردن و مژدهدادن به اسرائیلیها عجله نکند، چرا که نتانیاهو در واقع با خودش مذاکره میکند.
فضلالله در تندترین بخش سخنانش، دولت لبنان را فاقد مشروعیت قانونی خواند و گفت این دولت ابزار لازم برای تحمیل دستورات و تصمیمات خود را ندارد و هرگز قادر به اجرای توافق امضاشده در واشنگتن نخواهد بود.
این اظهارات در بحبوحهای مطرح میشود که به گزارش رسانههای بینالمللی، لبنان و اسرائیل درباره برنامه خروج نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان گفتوگو میکنند و دور پنجم مذاکرات مستقیم میان دو طرف در واشنگتن در دستور کار قرار دارد. جوزف عون، رئیسجمهور لبنان، پیشتر تأکید کرده بود که روند مذاکرات لبنان و اسرائیل مستقل از توافق آمریکا و ایران پیش خواهد رفت؛ موضعی که حالا با مخالفت صریح حزبالله روبهرو شده است. در همین حال، نشریه آمریکایی هیل گزارش داده که آتشبس میان اسرائیل و حزبالله همچنان شکننده است و برخی اعضای تندرو کابینه اسرائیل، از جمله ایتمار بنگویر، وزیر امنیت ملی این کشور، خواستار تشدید عملیات نظامی در لبنان شدهاند.
