خبرگزاری راسک: سردار سرتیپ دوم پاسدار حسین محبی، سخنگو و معاون روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در اظهاراتی صریح و هشداردهنده، بر بیاعتمادی کامل ایران نسبت به طرف مقابل در دوره حساس پس از توافق تأکید کرد و گفت دشمن «همانگونه که از قبل پیشبینی کرده بودیم، فریبکار و غیرقابل اعتماد است» و «ممکن است در هر مقطعی، حتی در جریان مذاکرات، دست به تحرکاتی بزند».
سخنگوی سپاه پاسداران تصریح کرد که «پاسخ جمهوری اسلامی به هرگونه اقدام دشمن، قاطع خواهد بود» و افزود «هر بار که دشمن آتشبس را نقض کند، پاسخی شدیدتر از قبل دریافت خواهد کرد».
این هشدار در شرایطی صادر شده که آتشبس میان آمریکا و ایران از بدو اعلام در ۸ اپریل، بارها از سوی هر دو طرف نقض شده است. تازهترین تنشها نیز حول محور تنگه هرمز شکل گرفته است؛ ترامپ مدعی شد ایران آتشبس را با پرتاب چهار پهپاد انتحاری به سمت کشتیهای عبوری از تنگه هرمز نقض کرده و یکی از این پهپادها به عرشه فوقانی یک کشتی باری بزرگ اصابت کرده است.
در واکنش به این ادعا، سردار محبی در پیامی در شبکههای اجتماعی، ادعای آمریکاییها مبنی بر برقراری خط مستقیم ارتباطی میان ایران و آمریکا درباره تنگه هرمز را «دروغ محض» خواند و تأکید کرد تنگه هرمز سرزمین ایران است و آمریکا در آن هیچگونه صلاحیتی ندارد.
همزمان، صداوسیمای ایران گزارش داد که حداقل سه نفتکش خارجی که بدون هماهنگی با سپاه تلاش کرده بودند از تنگه عبور کنند، پس از اخطار نیروی دریایی سپاه، مجبور به بازگشت شدند. سازمان بینالمللی دریانوردی (آیاماو) نیز اعلام کرد از ۲۳ جون، ۱۱۵ کشتی با ۲٬۵۰۰ ملوان از تنگه هرمز تخلیه شدهاند.
این تحولات در حالی رخ میدهد که روسایجمهور آمریکا و ایران در ۱۷ جون یادداشت تفاهمی را برای پایان رسمی جنگ امضا کردند و طرفین ۶۰ روز فرصت دارند تا تکلیف برنامه هستهای ایران و سایر مسائل مورد اختلاف را مشخص کنند.
سردار محبی پیشتر نیز تأکید کرده بود که توان نظامی و عملیاتی سپاه در دوره آتشبس افزایش یافته و نیروهای مسلح اکنون در شرایط بهتری نسبت به پیش از جنگ قرار دارند. او همچنین در صورت بازگشت دشمن به عرصه نظامی، تغییر جغرافیای نبرد و بهکارگیری جنگافزارهای متفاوت را هشدار داده و اعلام کرده سپاه برای تمامی سناریوهای احتمالی آمادگی کامل دارد.
