خبرگزاری راسک: به گزارش دویچهوله، دولت آلمان اعلام کرده است که برای افزایش چشمگیر روند اخراج شهروندان افغانستانی فاقد حق اقامت، شمار بیشتری از کارمندان قونسلی اعزامشده از سوی گروه طالبان را خواهد پذیرفت. آلمان این اقدام را با هدف تسهیل روند شناسایی و صدور اسناد لازم برای بازگرداندن مهاجران افغانستانی خوانده است.
این تصمیم همزمان با تلاشهای گسترده اتحادیه اروپا برای تسریع اخراج پناهجویان ردشده افغانستانی اتخاذ شده است. در همین راستا، اتحادیه اروپا گروه طالبان را برای شرکت در نشستی در بروکسل دعوت کرده تا درباره سازوکار بازگشت مهاجران گفتوگو شود.
این رویکرد با انتقاد نهادهای حقوق بشری روبهرو شده است. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، هشدار داده که افغانستانیها نباید به شرایط ناامن کنونی بازگردانده شوند. او همچنین دعوت از گروه طالبان به بروکسل را «توهین به مردم افغانستان، بهویژه زنان» توصیف کرده است.
سازمان حامی پناهجویان «پرو ازول» نیز پیشتر توافقهای مرتبط با اخراج مهاجران را محکوم کرده و گفته بود که چنین اقداماتی به تقویت جایگاه دیپلماتیک گروه طالبان در اروپا منجر میشود. هلن رزنِه، مدیر اجرایی این سازمان، تأکید کرده است که همکاری با طالبان به معنای عادیسازی گروهی است که زنان را از حقوق اساسی محروم کرده و مخالفان خود را سرکوب میکند.
با وجود تلاش کشورهای اروپایی برای مدیریت پرونده مهاجرت، منتقدان معتقدند که تعامل بیشتر با گروه طالبان، بدون تغییر در رفتار این گروه، میتواند به مشروعیتبخشی تدریجی به گروهی بینجامد که همچنان به نقض گسترده حقوق بشر، محدودیت آزادیهای مدنی و حذف سیستماتیک زنان از عرصه عمومی متهم است.
آلمان روند اخراج مهاجران افغانستانی را گسترش میدهد


