خبرگزاری راسک: آیتالله سید مجتبی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت هفته قوه قضاییه و سالگرد شهادت آیتالله محمد حسینی بهشتی و ۷۲ تن از همراهانش پیامی صادر کرد که در آن ضمن تأکید بر ضرورت اصلاح ساختار قضایی کشور، بر پیگیری حقوقی خسارات وارده از جنگ اخیر در محاکم داخلی و بینالمللی تأکید ویژهای داشت.
رهبر ایران پیام خود را با تسلیت ایام عزاداری محرم آغاز کرد و نهضت حسینی را «قله بلند تاریخ در تقابل حق و باطل» خواند. او شهادت آیتالله بهشتی و ۷۲ همراهش در هفتم تیر ۱۳۶۰ را به لحاظ نمادین با واقعه کربلا مقایسه کرد و گفت «مظلومیت او و عدد هفتاد و دو شهید همراهش تأییدی بر حسینی بودن این نظام و معمارانش» است.
در بخش مهمی از این پیام، رهبر ایران به صراحت از قوه قضاییه خواست که «تحول قضایی از کلمات درجشده در سند تحول و طرحها و نقشههای راه، به فعلیت برسد» و آثار آن در زندگی روزمره مردم نمایان شود. او معیارهای این تحول را چنین برشمرد: قاطعیت در مبارزه با فساد، کاهش تضییع حقوق، سرعت در رسیدگی، ارتقای سلامت آراء قضایی و دسترسی آسانتر مردم به عدالت.
رهبر ایران در این زمینه گفت دستگاه قضا باید به جایی برسد که «هر مظلومی آن را مأمن خود بداند» و کسانی که از قدرت برخوردارند «جرأت تعدی به حقوق دیگران را نداشته باشند» و «باب سفارش و توصیه در آن به طور کلی مسدود شده باشد».
تازهترین و حساسترین بخش پیام رهبر ایران به پیامدهای جنگ اخیر اختصاص داشت. او از جنایات وارده در سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ با عنوان «جنایات مجرمان بینالمللی و مستکبران» یاد کرد و گفت پیگیری حقوق تضییعشده ملت ایران «یکی از مهمترین مسائل حقوقی و قضایی این برهه» است.
او در فهرستی تفصیلی به موارد زیر اشاره کرد: «خون شهدای مظلوم جنگ تحمیلی»، «صدمات جسمی و روحی و مادی وارده به کشور»، «کودککشیها و جنایات جنگی بیسابقه در میناب و لامرد»، «حمله به مراکز درمانی و خدماتی»، و «کشتار نوزادان چند روزه تا کهنسالان». رهبر ایران گفت هر یک از این موارد «پروندهای از صدها و بلکه هزاران پرونده حقوقی مهم» است که باید در محاکم داخلی و بینالمللی «با جدیت دنبال شود» و «گریبان جنایتکاران را باید گرفت».
در پایان، او بر «اعترافات و حتی افتخار وقیحانه بعضی از سران دشمن آمریکایی و صهیونی» به این جنایات تأکید کرد و آن را «اقرار به جنایت» و مقدمهای برای احقاق حقوق ملت ایران در مجامع حقوقی دانست.


